Stel je vraag

Wil je meer informatie ontvangen?
Laat het ons weten!

Omzetbelasting

BTW Aangifte

Het is tijd voor de BTW-aangifte

Omdat wij streven naar zo papierloos mogelijke administraties, ontvangen wij je administratie graag digitaal. We hebben iedereen speciale emailadressen gestuurd die horen bij je persoonlijke digitale brievenbus van ons kantoor. Mocht je deze nog niet in gebruik hebben genomen, dan willen we je verzoeken dat wel te gaan doen. Wil je graag wat extra uitleg? Geef ons dan een belletje.

Houdt er rekening mee dat de BTW eind van de btw-maand (april, juni, oktober en januari) moet zijn ingediend EN betaald, dus wees op tijd met inleveren van je administratie, graag hebben we alles UITERLIJK de 7e van de maand de administratie van de voorgaande maand binnen.

Suppletie aangiften BTW 

Het niet aanleveren van allerlei stukken leidt vaak tot de noodzaak van het indienen van een extra SUPPLETIE BTW AANGIFTE na afloop van een kwartaal of het jaar. Daar dit erg veel extra werk oplevert voor ons, rekenen wij voor een extra BTW aangifte een bedrag van € 82,50 excl. btw.  Een suppletie aangifte is verplicht als de correctie € 1.000,- of meer bedraagt. Onder dit bedrag, mag de correctie mee worden genomen in het volgende kwartaal. Na het aflopen van een boekjaar dienen wij altijd een suppletie is, ook onder de €1.000. Zorg daarom dat de administratie compleet is.

Als geheugensteuntje nog even een opsomming van wat er in ieder geval nodig is voor een complete aangifte:

  • PDF bankafschriften met een begin- en een eindsaldo (een printscreen uit internetbankieren is niet voldoende). Uit contacten met de Belastingdienst is namelijk gebleken, dat ONDANKS de bankkoppeling die we met veel van jullie hebben, het TOCH verplicht is de ORIGINELE bankafschriften, op papier of als PDF, in de administratie te bewaren. Wil je deze er dus ook bijdoen?
  • Als je bankrekening niet met Exact Online gekoppeld is ontvangen we, naast de PDF bestanden, ook graag iedere maand de bankafschriften in MT940 formaat;
  • Kasbladen (in Excel bijgehouden). N.B. Klopt je eindsaldo met wat er in je portefeuille zit?
  • Inkoopfacturen, bonnen etc.. Als je cash tankt zorg ervoor dat je ook een spaarkaart gebruikt die op je naam staat, alleen dan is de btw ook aftrekbaar. En zorg ervoor dat wij altijd de originele facturen ontvangen met btw specificatie. Aanmaningen, orderbevestigingen worden niet geaccepteerd door de belastingdienst;
  • Verkoopfacturen;
  • Bonnetjes van restaurants e.d. kunnen zakelijk zijn maar ALLEEN als er op vermeld staat met welke ZAKELIJKE RELATIE er gegeten/gedronken is;
  • Verstuur ons aub geen print screens, maar in plaats daarvan pdf documenten. Als er toch een foto gemaakt wordt van een bon, zorg er dan voor dat de ware grootte van het bestand behouden blijven tijdens het verzenden zodat de bon nog leesbaar is bij ontvangst;
  • Alle andere correspondentie, bijvoorbeeld aanslagen van de belastingdienst etc.

Onderstaande is alleen van toepassing bij de laatste aangifte van elk jaar. (4e kwartaal / December)

  • De waarde van de voorraad op 31 december;
  • Voor je leasecontract(en) ontvang je in januari of februari een renteoverzicht over het voorgaande jaar. Zou je die na ontvangst aan ons door willen sturen? Deze hebben we nodig om de administratie af te kunnen ronden;
  • Let er op dat we alle in- en verkoopfacturen nodig hebben met een datum in 2023. Ook als deze nog niet zijn betaald/ontvangen. Het ontbreken (en later aanleveren) van deze facturen kan zorgen voor een suppletie omzetbelasting;
  • Heb je een auto op de zaak en rijdt je hier niet (of minder dan 500km per jaar) privé in? Je bent dan verplicht om een sluitende kilometerregistratie aan te leveren óf een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik te hebben ingediend bij de belastingdienst. in alle andere gevallen zal er een bijtelling + btw correctie voor het privé gebruik in de administratie worden verwerkt;
  • Heb je in 2023 zelf subsidie aanvragen gedaan? Zoals bijvoorbeeld de TEK. Lever hier dan alle stukken van aan.
💬 Hulp nodig?